close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

Img 4052

Du ser SWIX racing service på de aller fleste renn gjennom hele vinteren, og kanskje har du lurt på hvordan det er å jobbe for de? I denne artikkelen forteller Morten Sætha deg om livet på innsiden!

Steffen Hoos er sjef for racing service, som er delt inn i de ulike skigrenene. Jernej Rebersak og Gregor Sparovec følger opp alpint og skicross, Ole Bjørn Tretterud følger opp skiskyting, og Mihhail Lukertsenko og jeg følger opp langrenn og kombinert.

Å jobbe i racing service er som en drømmejobb for meg. Jeg har alltid vært glad i å gå på ski, jeg er interessert i skismøring, jeg liker å reise, og synes det er spennende å jobbe opp mot de ulike landslagene. Sammen med Mihhail reiser jeg rundt på alle World Cup renn i langrenn, mange i kombinert, alle store mesterskap som VM og OL - og en del andre skirenn.

De fleste rennene vi er på går i Europa, da kjører vi bil. Det er det enkleste for å få med oss alt utstyret vi er avhengige av. På hvert sted får vi tildelt en container, som vi rigger opp til å bli butikk, stavverksted, kontor og smørebod. Det kan bli ganske trangt. Arbeidsdagene ute på renn starter stort sett mellom klokka 6 og 7 om morgenen. Vi kommer til stadion og sjekker vær og føre i løypa, for å diskutere hvilke produkter vi bør teste. Så smører vi opp testski, vanligvis 6 ulike varianter for klassisk og 8-10 for glid. 2-3 timer før start går vi ut og tester, og finner ut av hva som er Swix sine beste produkter der hvor vi er akkurat den dagen.

Vi lager deretter rapporter fra testene, som vi distribuerer rundt til alle landslagene. Mange er veldig interessert i å høre våre erfaringer, før de selv går ut og tester. Hvis det er skiftende føre frem til start er vi også i løypa helt frem til start, for å eventuelt justere våre anbefalinger. Det kan være ganske hektisk de siste timene før start. Swix produkter blir veldig ofte brukt i konkurranse, og det er selvsagt veldig gøy for oss!

Under selve skirennet har vi tid til å puste ut. Når løperne kommer i mål passer vi på at løperne får med seg staver når de skal til intervju, eller hvis de skal på pallen. Det gir god synlighet for SWIX!

Det er mye jobb å følge opp alle løperne som bruker Swix staver. Før sesongen monterer vi nye staver til alle. Vi har oversikt på stavlengder, størrelse på stroppene og eventuelt andre spesifikasjoner fra hver løper. For å treffe flest mulig løpere før sesongen er vi flere uker i Ramsau og Val Senales på høsten. Utover i sesongen gjør vi justeringer, og erstatter selvsagt staver som blir ødelagt på trening eller i konkurranse. I løpet av et år monterer vi flere tusen par staver. I de sesongene vi har nye stavmodeller er det en del mer jobb, da alle må få teste det nye utstyret og justere det slik at det passer best mulig til hver enkelt løper. Med Triac 3.0 har det gått veldig bra. Det har vært veldig få problemer med stropper og andre stavdeler, og antall stavbrudd har blitt færre. Løperne er veldig godt fornøyde, og da er det artig å jobbe med dem. Over halvparten av pallplassene i World Cup langrenn sist sesong ble tatt med Swix Triac 3.0 staver!

Det blir også brukt mye Swix smøring. Vi har med oss alle produktene våre rundt på skirenn, slik at landslagene kan hente ut det de trenger fra oss. De fleste landslagene bruker også Swix smørejern, børster, smøreprofiler, skraper og annet utstyr. I løpet av en sesong leverer vi ut mange tonn med varer.

Vi jobber også mye med utvikling av nye produkter, sammen med FoU-avdelingen i Swix. FoU lager testprodukter, som vi tester når vi har riktige forhold rundt omkring i verden. Slik får vi testet produktene våre veldig bredt. Vi gir tilbakemeldinger, og produktene blir eventuelt justert. Når vi etter hvert har et produkt som er veldig bra, får landslagene tilgang til de og kan bruke de i renn. Hvis vi får gode tilbakemeldinger på produktet kan det etter hvert bli et standardprodukt som selges i butikk. Det er derfor viktig for oss å ha god kontakt med flest mulig smørere fra ulike landslag, ettersom vi på denne måten får samlet veldig mye erfaring som kan gjøre Swix sine produkter enda bedre.

Etter skirennene prøver vi å få tid til å prate litt med smørere, vi leverer ut varer, og vi gjør unna litt kontorarbeid. Alle testskiene må renses og gjøres klare til neste dag. Det blir som regel ganske sent før vi kommer oss fra smørebua, får oss en dusj og en sen middag.

Utenfor sesongen besøker vi landslag og andre team på treningssamlinger og sommerkonkurranser, vi jobber mye med produkttesting, og det er en del jobb med å planlegge neste sesong. Vi planlegger all reising og overnatting, og vi bestiller alle varene vi skal ha med oss. Vi har mellom 170 og 180 reisedøgn i året, det meste av det gjennom høsten og vinteren. Så sommeren er også tida for å være hjemme med familiene våre og lade batteriene for en ny sesong.


Med vennlig hilsen 
Morten Sætha