close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

42576589 338232783577490 7076883343798697984 N

Høsten er her, og det kan bety lengre dørstokkmil, guffent vær, motivasjonssvikt og en Netflix-serie som frister mer enn å dra ut og trene.

Oktober, november og desember kan være noen kjipe måneder med tanke på trening, og hva kan vi gjøre mens vi venter på at vinteren og skiføret skal komme?!

Jo, vi kan ta frem løpeskoene og med de kan vi i prinsippet dra ut uansett vær. Vi kan også innta treningsstudio på de mest regnvåte dagene, og trene opp både kjerne, bevegelighet og styrke.

Som syklist er høsten og vinteren de tøffeste månedene å trene ute på, men likevel også en gyllen mulighet til å ha variasjon i treningen; Rulleøkter, løping, styrke og grusturer på sykkelen på de fineste dagene.

I dette blogginnlegget har jeg plukket ut fem gode økter i høstkulda, som kanskje kan være med på å gjøre dørstokkmila noe kortere, uansett vær eller form.

1. Finn frem løpeskoene, finn en lengre og bratt bakke (slalåmbakke, en topp i nærheten eller lignende) i nærheten av der du bor, varm opp 30 minutter rolig før du kjører 4-8 ganger 4 minutter rask gang eller løp opp bakken. Ha 2-3 minutter pause mellom dragene, hvor du går litt nedover før du snur og setter i gang med nytt drag opp bakken. Ha med en liten ekstra jakke i rumpetaska som du tar på deg når du er ferdig, og løp eller gå rolig hjem igjen. Jeg skal love deg at Netflix-serien og sofaen føles ekstra god etterpå 😊 I denne økten får du trent opp kapasiteten, muskelstyrke i bena og blåst ut skikkelig.

2. Bruk helgene og det fine være til å gå lengre turer i marka eller på fjellet, begge deler med en tung sekk. Her får du en litt annen form for langkjøring, og legg inn en stopp i løpet av turen for å fylle opp lagrene. Er du av den ekstra spreke typen kan du løpe lengre turer i stedet. Marka og fjellet er virkelig fin på høsten, selv om gradestokken kan være kald, kle deg etter vær og vind – og nyt.

3. Har du sykkel (terrengsykkel, gravel eller cyclocross) er høsten perfekt for lengre turer på grusveier i skogen. Stopp på en betjent stue underveis; spis bolle og drikk en varm kaffe/kakao før du sykler videre. Med disse turene kan du bygge grunnmuren mot en ny sykkelsesong.

4. Tren styrke! Høsten og vinteren er en perfekt anledning til å trene opp kjerne- og styrkemuskulaturen igjen. Varm opp 15 minutter på mølla, romaskin eller spinningsykkel før du kjører en helkropps styrkeøkt. På disse øktene trenger vi heller ikke å skylde på været, for inne er det tross alt hverken kaldt eller vått.

5. Hvis du vil droppe både å ta tiden på intervallene eller følge med på pulsen. Finn deg en fast runde på 5 til 10 kilometer, og løp denne så raskt du kan en gang eller to i uken. Effektiv økt som kan gjøres uansett vær, og før du går inn i dusjen kan du avslutte med 15 minutter effektiv mage- og ryggøvelser.

42537028 2098047530205598 1190928022396469248 N