close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

Img 6424 Jpg1

Hei SWIX-BLOGGEN

Mitt navn er Emma Kristine Skjerstad, jeg er 27 år gammel, bor i Nittedal og er av typen som elsker idrett, trening og livet utendørs. Jeg er idrettsutøver (landeveissyklist), student (nå en bachelor i Idrettsvitenskap) og jobber som trener, for både CK Nittedal sine unge utøvere og som treningsveileder for sFIT Helse. Jeg er også ambassadør for Swix, og her kommer et lite innlegg om en av mine favoritt treningsmåter, nemlig løping.

Selv om jeg er syklist, er jeg av den allsidige idrettsutøveren, som har troen på en gjennomtrent kropp, allsidighet og variasjon i treningen for å opprettholde motivasjon, glede og «sprut» i kroppen. Om vinteren går det mye i langrenn, men løping er en av de aktivitetene jeg synes er så bra, fordi de kan gjennomføres hele året. Mitt inntrykk er at løping for mange er et «elsk/hat»-forhold, og det er kanskje fordi løping er en såpass ærlig aktivitet. Er man i dårlig form føles det meningsløst, er man i god form føles det lett. På den andre siden er løping en utrolig effektiv bevegelsesform, og som med mye annen trening og bevegelse; Man må gjøre det ut fra der hvor man selv er. Etter hvert som man har løpt litt kommer fremgangen, og også gleden ved å kjenne på at løp er utrolig fint. 

Man kan elske løping fordi det byr på så mangt; - Løp kan brukes som rekreasjon i en travel, tung eller tøff hverdag. La tankene fly fritt, og med all sannsynlighet vil du komme inn med friskt mot og kanskje også få løst opp i mye tankevirksomhet. 

Løping gir en enorm frihetsfølelse, spør du meg. Du trenger kun løpesko og klær, og kan i prinsippet løpe hvor som helst; asfalt, i byen, på landet, i skogen. Det er en enkel aktivitet å begi seg ut på. Det trenger heller ikke vare så fryktelig lenge. 
- Løping er deg sammen med naturen eller omgivelsene rundt. Åpne opp for å se deg rundt, ta det du ser innover deg, la sansene og følelsene åpnes opp. La deg selv være tilstede.
- Løping er en effektiv treningsform, enten du løper rolig eller hardt, kort eller langt. Uansett årstid kan du ta på deg løpeskoene og komme deg ut. Det finnes ikke dårlig vær.

Jeg synes det er noe befriende over det å løpe, og her tre av mine favorittøkter som også er til anbefaling for dere. Disse tre øktene kan gjennomføres på en og samme uke, som til sammen kan bidra til å løfte deg et bittelite hakk opp. 

1. Løping som restitusjon. Denne økten pleier å være på 45 minutter, og da løper jeg ene og alene i sone 1, altså helt rolig. Her er det ikke farten eller distansen som er i fokus, men å løsne opp i muskulatur og få en god blodgjennomstrømning i kroppen. Nå om sommeren avslutter jeg som regel økten med et bad i et av Nordmarkas vakre tjern, før jeg tar en god uttøyning.
2. Løping som langtur. Disse øktene varierer i alt fra 1,5 til 3 timer, denne økten er også helt rolig, som tilsvarer innenfor sone 1 og lav sone 2. Her er det smart å ha med seg et drikkebelte med tynn saft, en banan og kanskje til og med en dobbeltdekker med honning hvis økten drar seg opp mot 3 timer.
3. Løping som intervall.  Her er det to ulike økter jeg er veldig glad i; Enten 1000-metere på bane eller 4-5 minutter VO2-drag (altså full gass) opp en god og forholdsvis bratt bakke. Antall drag kan variere i alt fra fire til åtte drag, og når det er VO2-drag pleier jeg å ha en pause på tre til fire minutter slik at jeg får tatt meg igjen litt mellom hvert drag. Hvis du legger dragene til samme bakke hver gang, kan du også måle hvor langt du kommer og sannsynligvis vil lengden øke litt for hver gang. Så folkens, i disse sommertider er det bare å kle seg sporty, snøre på seg løpeskoene og komme seg ut. Kjenn på den herlige frihetsfølelsen av å løpe.