close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

Foto21

Hei Swix-bloggen.

Emma Kristine Skjerstad her, igjen. Sist gang skrev jeg om frihetsaktiviteten løping, denne gangen skal vi snakke litt om en annen fin aktivitetsform, nemlig sykling langs landeveien.

Selv er jeg satsende syklist, og i løpet av de «tørre» (i form av bar asfalt) månedene blir det lagt ned noen mil på landeveien. Både i form av trening og konkurranse. Som menneske er jeg lidenskapelig glad i å tilbringe tid utendørs og å holde meg i bevegelse.

Treningstimene for meg er ikke bare trening, men også gode opplevelser - enten alene eller med andre. Mange tenker kanskje at sykkel er kjedelig, ensomt og monotont, men det er det egentlig ikke. Alt med måte, og her kommer variasjonen inn. Noe vi kan skrive mer om senere.

Så, hvordan kan man bruke sykkelen som trening?!

Sykkel som transportmiddel I disse miljøtider kan jeg jo starte med at hvis du har under tre mil til jobb er sykkel som transportmiddel tur/retur jobben perfekt, kle deg etter vær og vind og få en forfriskende start på dagen.

Enda bedre; når du kommer hjem fra jobb har du fått luftet hodet etter en lang dag på kontoret, du er ferdig med dagens trening og du får en liten dose med endorfin-rus og godt humør.

Sykkel som intervalltrening Her er det mange ulike former å velge mellom, og bruker du sykkelen en del kan det være fint å variere mellom forskjellige intervalløkter. Her er det flere muligheter;

1) Du kan sykle en runde i variert terreng, hvor du bruker terrenget aktivt og det man kan kalle naturlig intervall. Kjøre hardt i bakkene, over bakkekulene og tråkke til på flatene. Hvile i utforkjøringene. Og gjøre det i for eksempel 20-60 minutter, avhengig av form, humør og lyst.

2) Du kan sykle en spesifikk intervalløkt. Bakkeintervall er alltid en slager og kan for eksempel kjøres som pyramide (1-3-5-7--7-5-3-1) med halve arbeidstiden som pause og fullt trøkk på alle dragene, eller kjøre bakkeintervall med 5-15 ganger (avhengig av form og nivå) 3 minutter, 45 sekunder pause mellom. En annen morsom økt, for de som liker fart, er flate intervaller hvor du legger på litt tyngre gir, jobber med tråkket og å holde farten oppe, her kan du variere lengden på dragene med alt fra 4-15 minutter, og legge total arbeidstid til for eksempel 20-45 minutter.

3) Du kan finne deg en lengre bakke på over 3 kilometer som du kan sykle hardt opp en gang eller flere ganger. Her kan du også variere med å for eksempel kjøre 30/15 eller 40/20 (altså 30 eller 40 sekunder PÅ, og 15 eller 20 sekunder pause).

Sykkel som turopplevelse Turan som tælle; noe av det fineste og beste med sykkelen synes jeg er de lange turene. Med sykkelen kommer du langt, får sett mye og selv om de lange turene tar tid er de virkelig gode å ha med seg i banken.

Langturene kan vare i alt fra tre til sju timer, jo lengre, jo bedre, og med lav intensitet, godt påfyll av mat og drikke underveis gjør slike turer underverker for kropp og sjel.

Enda bedre er det hvis du drar ut sammen med en venn, kjæreste eller gjeng.

Bestem dere for en runde og legg inn en bedre kaffestopp underveis. Norge har mye vakker natur og landevei å by på, så her er det i grunn bare å ta for seg og se seg godt rundt underveis.

En annen ting som vi bør merke oss som syklist er å alltid bruke gangveien, så lenge det lar seg gjøre, og se opp for hissige bilister.