close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

Birken

Foto credit: NTB Scanpix

Det er nå en uke igjen til Birkebeinerrittet, og jeg vet at mange der ute er nervøse før årets hovedmål. Mange har trent mye og har høye ambisjoner, andre har trent altfor lite og er spent på om de klarer å fullføre. Uansett kommer jeg her med mine tips til de siste forberedelsene!

Sykkelen:

Birkebeinerrittet er et relativt enkelt ritt med tanke på utstyr, spesielt sammenlignet med Ultrabirken. Når man står på start bør man være sikker på at utstyret er i orden slik at det ikke oppstår noen problemer underveis.

Vask sykkelen skikkelig! Når det er noen dager igjen til rittet bør du ta en skikkelig vask av sykkelen. Å vaske sykkelen er det beste vedlikeholdet du kan gjøre, og det er ofte her du ser feil på sykkelen. Med Swix Bike Wash og SWIX Bike Degreaser får du det skinnende rent.

Bike Wash

Når sykkelen er HELT REN bør du sjekke over hele sykkelen. Du bør se om du har bra med bremseklosser igjen, om det er noen rifter i dekkene, skift dekk hvis du skal det (du bør ha 1-2 turer minimum på de nye dekkene), og sjekk at skruene sitter ordentlig. Om strømper/waiere begynner å bli trege vil du få problemer med dette underveis hvis det blir dårlig vær, så da må dette også fikses. Husk også å se over girene, spesielt hvis du har hatt problemer med de på de siste turene dine.

Smør kjedet godt med kjedeolje. Slik det ligger an per nå (20. august) er det Swix Bike Lube Wet som gjelder. Smør kjedet godt inn og tørk av.

I sekken:

Birken har en pakkeliste med innhold du må ha med deg, men i tillegg kan det være lurt å ha med:

  • Kjedelås
  • Liten plast-flik til å legge inni dekket hvis det revner. Det kan kappes ut fra en drikkeflaske/cola flaske
  • Selvklebende lapper til å lappe slanger
  • Kjører du med tubeless bør du ha Samurai Sword eller tilsvarende. Dette er små gummilarver som du kan stikke i hullet hvis du punkterer. Dette tar kort tid og gjør at du taper minimalt med tid.
  • Ekstra waier
  • Girøre.

Du må som kjent ha en viss vekt i sekken, så det er bedre å fylle den med ting du kan trenge i stedet for sand.

Påkledning:

Når man står på Rena er det alltid vanskelig å kle seg riktig. Ofte er man små-kald og fristet til å kle på seg mer enn man trenger. I de fleste tilfeller kommer man langt med en god sykkelshorts, undertrøye, og en kort sykkeltrøye. Personlig liker jeg å ha en Swix Race X super med korte ermer hvis det ikke er nedbør. Ligger det an til nedbør er det utrolig deilig med ull, og da foretrekker jeg Ulvang Training med korte ermer.

Er det kaldt så er løse ermer og en vest gull verdt. Da kan man på en enkel måte justere temperaturen ved å åpne vesten og dra ned de løse ermene. Over fjellet er dette en bedre løsning enn å sykle med jakke hvis det er kjølig.

Når det gjelder hansker så er det lange hansker som gjelder på mountainbike. Swix sine Radiant-hansker er ikke laget til sykkel, men har på kort tid blitt min favoritt. De er passe tykke og uten noe form for padding inne i håndflaten.

Skulle det bli regn så bør du sykle med ullsokker. I luftige sykkelsko gjør ullsokker den store forskjellen. Ulvang Ultra eller Super er sokker som egner seg godt til sykkel.

Disponering:

Er målet seier er det lett; heng med så lenge du klarer og kjør ifra ned Ballettbakken. For alle andre derimot så kan det være smart å kjøre en litt annen taktikk. Er målet å gjennomføre er det lurt å holde igjen fra start. Problemet med ritt er at man som oftest blir dratt med i starten, men følelsen i starten av et ritt er ofte feil. Kroppen er fullstappet av adrenalin og det er lett å lure seg selv. Forsøk derfor å åpne rolig og kjør jevnt helt til Kvarstad. Føler du deg bra på Kvarstad, så har du disponert bra. Føler du deg utslitt på Kvarstad, så blir det tungt inn.

Sykler man for merket så bør man fortsatt ikke spreng-åpne, da det er viktig å finne en gruppe som er like god som deg selv. Åpner man så rolig at man blir beste mann i gruppen, må man fort gjøre mye av jobben selv.

Sykler du Ultra. Se lengre ned.

Næring underveis:

Dette er viktig!!! Jo lengre tid du bruker, jo viktigere er det. Jeg klarer ikke å få i meg noe annet enn gel og drikke underveis i et ritt hvor det går fort. Det er enkelt å få i seg, og det går fort. Det gjelder å finne et merke man liker slik at man nesten "gleder" seg til å ta i seg næring. Underveis i et ritt går tiden fort, og før man vet ordet av det har det gått 1,5 time uten at man har fått i seg noe. Legg en plan på forhånd, og gjerne sted-bestemt. Si til deg selv at du skal ta en gel på alle drikkestasjonene. Skulle jeg syklet Birken i år hadde mine plasser vært: Skramstad, ut av første terrengparti, toppen før Kvarstad, på flata etter Rosinbakken og Storåsen. Jeg ville også hatt med et par gel ekstra.

Når det gjelder drikke liker jeg å få i meg ca 0,5-0,7 dl i timen. Får jeg i meg det så er jeg veldig happy.

Det som ikke er gjort av trening nå er for sent. Nå er det bare å få overskudd og sørge for at alt er i orden før start. Mitt siste tips: husk at det er bare et ritt, og at du selv har valgt å delta. Å være vennlig, hyggelig og høflig er aldri feil. Ikke vær dusten som skriker og kjefter på alle andre i feltet. Lykke til alle sammen! J

Ocf

-Ole Christian Fagerli