close

Handlekurv

close

Fraktmetoder

Motion Jacket Ms 1

Bruk av riktig fottøy og gode sokker er avgjørende for en god opplevelse når du trener eller er på tur ute i naturen.

Svette er kroppens måte å regulere temperaturen på og vi svetter ekstra mye på føttene når vi er i aktivitet.

Dette kan skape friksjon og gnagsår. Vær derfor nøye ved valg av sokker når du skal være i aktivitet.

Hvorfor velge tekniske sokker til trening og friluftsliv?

Tekniske sokker har kvaliteter og utforming tilpasset sitt bruksområde.

Sokker med fukttransporterende materiale er viktig for å holde foten tørr og varm.

Sokker med luftekanaler på under- og oversiden gir bedre ventilering

Tekniske sokker er fasongsydd og designet for å redusere friksjon og gnagsår.

F.eks. fjellsko med dårlige pusteegenskaper stiller større krav til egenskapene på sokkene.

Tekniske sokker har bedre passform, er mer komfortable og gir en bedre treningsopplevelse.

Skal jeg velge sokker med eller uten ull?

Ull er i en klasse for seg selv, da ull kan oppta 30 % væske uten å føles fuktig.

Ull holder deg tørr og varmer mer enn noe annet teknisk materiale.

Kvalitetssokker med ull har gjerne en ullprosent mellom 30 og 60 %.

Bomullssokker bør unngås fordi svetten absorberes i sokken. Våte sokker øker risikoen for gnagsår.

Hvilken tykkelse bør sokken ha?

Tykkelse på sokken kan variere fra tynn/ medium tykk avhengig av temperatur og aktivitet.

Til varme dager og innetrening velger du en tynn teknisk sokk med god ventilering.

Til aktiviteter og friluftsliv i sommerhalvåret vil en tynn sokk med ullblanding gi god temperaturregulering.

Ved kaldt vær følg Ulvangs ullvettregler og bruk en tynn ullsokk innerst og en frottert og tykkere sokk ytterst. Dette gir ekstra varme og isolasjon og forhindrer gnagsår.

Sørg for god plass til sokkene i skoen. En trang sko gir dårligere blodsirkulasjon og du fryser lettere på føttene.

Hvilken størrelse og høyde bør det være på sokken?

Sørg for at sokken sitter perfekt på foten og har riktig størrelse fra tå til hæl.

Velg sokker som er litt høyere enn selve skoen. Da reduseres sannsynligheten for gnagsår og ubehag direkte på foten.

Til løping passer halvhøye modeller som har stramming på de riktige stedene.

Ankelsokker kan også brukes i joggesko hvis har god nok stramming og ikke sklir ned i skoen.

Til skisko, alpinstøvler og fjellsko kan man velge høyere varianter med varme materialkombinasjoner som likevel puster.